Tonka Tonka Tonka - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu Tonka Tonka Tonka - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu

Tonka Tonka Tonka

Door: Mark en Bob

24 Oktober 2005 | Suriname, Paramaribo

Tonka tonka …

Dag lieve mensen,

Hoe is het in het herfstachtige Nederland ? Hier in Suriname is het nog heter en droger dan we in de vorige mails beschreven hebben. Desalniettemin hebben we niet alleen maar stilgelegen in de hangmat en ijskoude chillers gedronken !

Twee weken geleden zijn we met Broeder Waldi (een verpleger van de klasse-afdeling) naar Tonka-eiland gegaan. Behalve de broeder en wij bestond het reisgezelschap uit: Winston de kok, een handjevol verpleegkundigen, twee pabo-dames en nog een andere geneeskunde student. Tonka is een eilandje, wat zich in het Brokopondomeer (het grote stuwmeer) bevindt. Allereerst zijn we met de bus naar de Afobakadam gegaan om vervolgens daar een korjaal (bootje) te nemen naar het eiland. De vaart was zeer apart, aangezien er vele kale boomstammen het water uitsteken, als herinnering aan het oerwoud (voordat het onder water gezet werd). Het was dus erg uitkijken met varen en daarom ook onvermijdelijk dat we zo nu en dan over een boomtop heenscheerden. Gelukkig zat broeder Waldi (ook voor het eerst op het meer) op de punt om ons te leiden ;-). Al met al zijn we toch geheel op het eiland terechtgekomen. We sliepen in een mooi houten huisje op de hoek van het eiland, prachtig uitzicht dus over het meer.
Gedurende ons driedaagse verblijf hebben we een jungletocht gemaakt, gezwommen tussen en gejaagd op piranha’s. Op de laatste dag zijn we met een bootje erop uit geweest om te gaan hengelen. Na verscheidene visstekjes uitgecheckt te hebben, vonden we dan toch een school van deze bloeddorstige wezens. Met onze houten hengels, een hoop visjes als aas, gespetter om de vissen te lokken en geduld, lukte het Bob als eerste om een piranha te vangen. Iedereen was erg bang dat ie zou gaan bijten, maar dat is gelukkig uitgebleven. Na het onthaken belandde de vis in de koelbox alwaar hij zijn laatste kieuwbewegingen maakte. Al snel volgden wat familieleden naast hem tussen het ijs en de cola.
Verder waren er veel Surinaamse gerechten en Surinaamse gezelligheid waar we ons mee bezighielden. Zo werd er heel wat afgepraat rond het kampvuur en hebben we hierbij gebarbecued, opdat we weer voldoende carcinogenen (zwarte kip) binnenkregen.

Het volgende weekend zijn we in de stad gebleven. Hierin hielden we een uitbundig balkonfeest en hebben we getracht de Surinaamse ritmiek onder de knie in een salsatheek, jammer … De week daarvoor was onze laatste week op de Interne Geneeskunde. De zes weken zijn echt omgevlogen. Ons patiëntenbestand werd afgebouwd tot enkele langliggers. Op de laatste dag hebben we de internisten, zaalartsen en verplegend personeel verblijd met enkele niet zelfgebakken slagroom/mokkataarten. Verder wat kiekjes en afscheid genomen van eenieder aldaar.
Afgelopen week zijn we begonnen op een regionale gezondheidsdienst (lees: huisarts). Hier mogen we samen een poli runnen. Dit gaan we dan ook volgende week wederom voortzetten. De begeleiding geschied door een huisarts met merkwaardige opvattingen (zoals gedepigmenteerde huidafwijkingen als teken van depressiviteit en paranoide stoornissen.
Vanaf vorige week zijn we tevens begonnen met zaalvoetbal, waarbij we goed ingemaakt worden door iele snelle Javaanse kereltjes. Zoef, en ze zijn alweer aan de andere kant. Helaas was het de laatste keer minder succesvol, omdat we allebei geblesseerd raakten. Bob een bovenbeenspierstrakheid en Mark een pijnlijk pootje.

Dit weekeinde zijn we naar white beach geweest, dit is een aangelegd opgespoten strand aan de suriname rivier. Eerst was het niet zeker of we konden gaan, aangezien Mark nog erg last had van zijn voet. Gelukkig is Markey wel meegegaan en heeft hij zich voortbewogen op (geleide van) de pijn. We waren er vrijdagavond al naar toe gegaan, om zo zaterdag de hele dag de tijd te hebben om te zwemmen en te zonnen. Nou, zonnen daar komt hier dus echt niets van. Wij (lees Nederlanders) zijn hier echt binnen een paar minuutjes katsverbrand! Dit was aan het einde van de dag ook goed te zien, veel zonaanbidders liepen rond met een vuurrode huid.
Helaas moeten we er weer vandoor. Volgende keer meer....

Groetjes,

Bob en Mark

• 25 Oktober 2005 - 18:04

Marcel Bogers:

Ha die Mark!

Leuk om een foto van je te zien. Je bent nog geen stap veranderd. ;-P Zo weet ik in ieder geval wel weer wie je bent, haha...

Groetjes uit Zwitserland,

Marcel

• 25 Oktober 2005 - 18:39

Zusje Bob:

ha lief broertje van me!!

Wat een gespierde body man... zeker aan het trainen of niet dan!!hihi!!!;)de witte jas is helemaal vet!!
    he ik zag dat je me gebeld had!! jammer dat ik je heb gemist ... ik had zo graag even je stem willen horen.... er mag terug gebeld worden, hoor..hint!!! nee grapje, ik probeer het zelf ook nog wel een keer!! maar mij lukt het steeds niet... baal ik van!!

xxx ilze

ps: mark de witte jas staat jou ook heel goed!:)

• 26 Oktober 2005 - 07:47

Ronald:

He mannen,
    fijn dat jullie je toch nog zo goed weten te vermaken ondanks de droge hete tijd!! Wat jullie overigens schrijven over jullie huisarts (poli flora toch?) herken ik uit duizenden...zeer aparte opvattingen heeft hij idd.
    Geniet er nog van jongens. En Bob dat oranje cowboyhoedje ....waar jen ik die ook weer van ;-)

groetjes en tot snel

Ronaldinho

• 26 Oktober 2005 - 14:22

Los Hennys:

Mark en Bob,
    Jullie zijn daar echt heel goed bezig zo te lezen en te zien.Af en toe een lichte blessure,blijf je beste beentje maar voor zetten.Tonga Tonga Tholen

• 28 Oktober 2005 - 13:21

Hallo, Bob en Mark!!
    Noemen jullie dat'co-
    schappen ?? Dat is toch gewoon vakantie met af en toe wat beroepsmatig werk,
    of zie ik dat verkeerd?
    Wat is dat voor een schattig hondje? Gelukkig
    jagen jullie op die roofvissen en niet andersom,maar ik vind het wel zielig, hoor,zo tussen
    de cola en het ijs.Waren ze te eten? En dat gebit, echt zo scherp? Die witte
    jassen staan heel stoer, hoor!Bob, neem wat recepten
    mee naar huis, kan ik het
    ook maken en komen jullie
    eten,afgesproken?Fijn te
    horen dat het goed gaat.
    Tien november gaat Wille-
    mijn, vriendin van Sabine
    naar Suriname, om Mendy op
    te zoeken.Heb je al iets
    van Mendy gehoord? Ze vindt
    het ook prachtig allemaal,
    kijkt haar ogen uit.
    Ze maakt ook heel veel tragedie mee, dat kan bij
    jullie beroepsmatig ook niet uitblijven. Het hoort
    er nu eenmaal bij,niet zo leuk.Het is de andere kant.
    Veel plezier nog, geniet
    maar, het is zo 23 december.Liefs,Suus.

• 29 Oktober 2005 - 19:18

Dennis:

he, hier dan eindelijk een berichtje van mij jongens, coole verhalen en zo te horen hebben jullie het behoorlijk naar je zin daaro.
    Verslavend he, het buitenland, die eeuwig lijkend durende vrijheid die je dan hebt.
    Hier is de herfst nog steeds niet aangebroken, heb vandaag nog lekker op het terras gezeten in het zonnetje, heeeerlijk. Alleen 25 graden cooler als bij jullie :(. veel plezier daar nog en tot over alweer 1,5 maand. chilluh.

Dennis

• 30 Oktober 2005 - 19:22

Mama:

hoi die geblesseerde dokters.
    Die jassen staan jullie perfekt. Ik ben trots op jullie .
    Zo aan de foto s te zien genieten jullie er behoorlijk van.(groot gelijk hoor),MAAR WERKEN JULLIE OOK NOG WEL?
    Hebben jullie op, het Brokopondomeer in dat huis gessslapen .Geweldig ,wat een andere wereld ,zo relaxed lijkt mij dat .Wat een vis,wel zielig voor zijn familieleden.Hoeveel hadden jullie er gevangen?
    Waar smaakt zo n piranha naar. Naar kabeljauw of naar een lekkerbekjeen zitten er veel graatjes in.Ik wist niet dat jullie allebei zo van vissen hielden.Hebben jullie al s nachts gevist. Wel alles insmeren dan he voor de muggen.
    Leuk dat jullie de salsa queen ontmoet hebben,mendy hebben jullie nog niet gesignaleerd.Het lijkt wel of iedereen daar elkaar tegenkomt.Ik kom ook maar eens langs (dat
    zou ik best willen hoor)
    J

• 30 Oktober 2005 - 19:32

Mama:

Sorry voor de typfoutjes. Ik had alles nog even na willen lezen maar ineens was het bericht al verzonden.Jongens blijf smeren met DEED en drink iedere dag 3 glazen tonic.
    DUS NIET DAT NATTE KOUDE SPUL MET SCHUIM EROP.
    Zo dokters maak er nog een fijne tijd van ,geniet en tot de volgende mail.xxxx

• 01 November 2005 - 18:41

Ronaldo:

BORGOE is ook erg lekker!! The superior surinam golden rum!

• 02 November 2005 - 10:30

Zus Markje ;-):

He mark en bob! Tgaat goed zo te lezen en te zien! Geinige foto's! Ga zo door: goed bezig!
    greetz, marlous

• 02 November 2005 - 11:32

Hai, jongelui,
    Wat leuk dat jullie Hanneke ontmoet hebben.En ik hoorde dat ze echt zo goed kan dansen.Hebben jullie haar vriend ook ontmoet? Willemijn en nog een vriendin van Sabine komen volgende week naar
    Suriname.Het wordt druk met al die Hollanders.
    Bob, denk je aan die mugjes,laat je niet weer
    'beetnemen', hoor!
    Liefs en groetjes van Rob, Robbin,Sabine en Suus.

• 07 November 2005 - 14:42

Marijn Boer:

Hoi Dokters,
    Stoere foto's volgens mij vermaken jullie wel in roti-land. En als jullie nog ff doorzonnen zijn jullie niet meer van de suriprofs in de zaal te onderscheiden.
    Veel plezier in de bush en tot horens.

• 08 November 2005 - 12:38

Lieve Bob,
    Bedankt voor je mooie kaart
    met bijbehorend gezellige verhaal.Dus echt'soko,soko,
    Bob? Gelukkig stond jouw
    wiegje hier wat dat betreft
    want sommige dingen kunnen
    niet tot morgen wachten bij
    jullie beroep,toch?Een kwestie van leven of dood soms.Wat interessant dat je
    de binnenlanden in trekt,kijk je wel uit voor die kleine gevleugelde diertjes, weet je wel met zo'n lekkere 'steeksnoet'!
    Wat ga je daar doen, iets
    onderzoeken?Ik wou dat ik
    mee mocht, geweldig, wat een ervaring.Heel veel plezier en succes en blijf
    a.u.b. gezond!Doe de groeten aan Mark,tot mails.
    Groetjes van ons allemaal,
    Knuffie van auntie Soesie.

• 09 November 2005 - 13:28

Kwart Eeuw Oude Dennis:(:

JOOOOOO,

Leuke foto's had je opgestuurd bob, jammer dat ik je niet aan de lijn heb gekregen toen je me belde voort m'n verjaardag. Heeft het er hard geregend? of hadden jullie een zwakke blaas :)

Tot snel weer.

mazzeltjes.

• 12 November 2005 - 15:12

Marielle:

Hee mannen! Hier even een berichtje uit het verre Tanzania! Nog eventjes en het zit er hier ook alweer op... dan lekker reizen! Zo te lezen vermaken jullie je daar ook prima! Veel liefs!

• 15 November 2005 - 18:09

Sopropokonijn:

Ha Bob en Mark, leuk hoor die site! Alleen kan wel natuurlijk wel wat up dater! Casino avonden, bijna ontvoerd, hossen tot 6:00... hihi Kei leuk dat we jullie hebben leren kennen! liefs de twee pabo-meisjes

• 18 November 2005 - 14:07

Oom Mels En Tante Adri:

19-11-2005
    Hallo Mark, je zit op dit moment in het binnenland. Maar toch even een reactie. Wij zijn op zondag 6 Nov. bij jouw vader en moeder op bezoek geweest en hebben het een en ander gehoord over de stage van jou en Bob. Leuk om op de website te lezen wat jullie allemaal mee maken daar in Suriname. Wij begrijpen dat de stage er bijna opzit. Op 26 november vertrekken jullie namelijk naar Venezuela, en dan begint het avontuur pas echt. Nog een fijne tijd daar en een goede reis terug.