Mark vanuit het land der Surinamers - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu Mark vanuit het land der Surinamers - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu

Mark vanuit het land der Surinamers

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg

17 September 2005 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,

zo, vanaf heden ben ik ook in de lucht (of liever gezegd op het world wide web).
Voor diegene die vanaf nu pas van het bestaan van deze site weten, Bob heeft tot op heden alles al goed gedocumenteerd op de site lees ik, dus nu kunnen jullie lekker erop los lezen. Vanaf nu zal ik ook mijn steentje bijdragen ...

Het is weer zaterdag in Paramaribo. Het (quasi) drukke leven van doordeweeks zit erop, zodat er weer tijd is om even lekker uit te ruste in de hitte.

Vorig weekend zijn Bob en ik samen met onze twee homies Ronald en Rice (de co's die we opvolgen) naar Galibi geweest, een stranddorp gelegen aan de grensrivier tussen Suriname en Frans Guyana. 's Ochtends vroeg zijn we vertrokken met de auto (een neef van een onze vaste taxi-chauffeur Brian bracht ons) naar Albina. Daar regelde onze Bootsjunge Bob al vlot een bootje, die ons naar de eindbestemming toebracht. Het was een mooie boottocht langs de ruig begroeide oevers. Ik blijf nog steeds een groot fan van de mangrovebomen; takken in de meest kunstzinnige vormen die de boom boven water houden. Na een uurtje varen kwamen we aan in Galibi.
Daar vindt eenmaal per jaar een groot strandfeest plaats; wij hoorden van vele mensen dat dit een grote happening is waar zo'n 3000-4000 Surinamers naar toe gaan. Echter toen we arriveerden oogde het zeer rustig. Een man uit de boot kon ons helpen aan een hangmat en een plaats in het hangmathuisje. Een slaapplek was dus snel geregeld. Daarna werd het dorpje bezocht door een plotseling opkomende slagregen (de bekende sibi-busi). Alles zeiknat. Na de regen keerde de zonneschijn snel terug (B&A hadden het dus toch bij het goede eind;-) en gingen we naar de feestplek. Druk was het nauwelijks, dus besloten we eerst maar even te gaan "dineren" bij een eettentje (rijst met kip stond op het menu). Tegen de avond werd het wel drukker, maar zeker geen duizenden mensen, eerder honderden. Desalniettemin was het een zeer geslaagde avond. We hebben eerst gezellig wat gedronken bij een of ander huisje met uitzicht op de rivier. Om 12 uur was ik jarig, dus dat hebben we nog even goed gevierd. Inmiddels was het feestgedruis in de tent ook al losgekomen, dus tot in de late uurtjes gebubbeld (ze draaien hier alleen maar bubbling, zelfs Frans Bauer wordt geremixt...). Ronald probeerde nog "Lang zal ze leven", al dan niet bubbelend, aan te vragen, maar na een uur overleggen, lukte het helaas toch niet.Rond een uurtje of vier had ik genoeg Parbo achter m'n kiezen en ben ik lekker in mijn heen en weer zwaaiende mat gaan liggen. De slaap deed al snel zijn intrede.

De volgende ochtend werden we al vroeg wakker door het gepraat van onze buren (de groep hangmatten naast ons) en besloten we onze vermoeide ogen en ledematen lekker te verfrissen in de rivier. Een Galibiaan bracht ons uiteindelijk terug naar Albina, maar hoe ! Met een gammel zelf in elkaar getimmerd houten bootje, water scheppend de rivier over. Hij knalde ook nog eens op een rots, waardoor de proppelor sneuvelde en even later was zijn petroleum op. Wachten dus tot een bootje voorbij kwam om ons van nieuwe brandstof te voorzien. en dit alles onder de brandende zon. Ik had de dag ervoor al enigszins de gedaante van een kreeft aangenomen...

Enfin, vanaf Albina weer met de neef van Brian teruggereden naar paramaribo, alwaar we een lekkere Roti-kip kousenband ei verorberd hebben op ons balkon.

Afgelopen week weer gewerkt in het Diakonessenhuis. Ik zit op de bovenste verdieping, de klasse-afdeling Interne geneeskunde zowel voor mannen als vrouwen, Bob zit op de vrouwen-interne. Het klassesysteem zorgt ervoor dat mensen met geld wat betere medicijnen kunnen kopen etc, ook overleg ik niet met de arts-ass (uit Nederland), maar direct met de internist. Vaak overleg ik het wel even met de zaalarts, Aladin, een erg toffe gast. Alleen jammergenoeg was hij afg. week drie dagen met verlog, waardoor ik alleen op de afdeling stond. Was hard werken, maar wel leerzaam. Mijn superviserende internist was namelijk al voor een uur naar huis om de champions league te kunnen kijken. Ook belangrijk ;-).. gelukkig heb ik iedereen op de afdeling nog in leven weten te houden, maar helaas liggen we wel een paar mensen slecht bij. Dus ik ben benieuwd na het weekeinde ....

Nou, tot zover mijn eerste relaas uit Suriname, ik ben benieuwd hoe het met jullie allemaal gaat in koude (zucht..) Nederland.

Mark

PS: ik heb tijdelijk een nieuw e-mailadres:

MarkinSuriname@gmail.com

  • 18 September 2005 - 12:01

    Kirstin:

    hey Mark
    Paramaribooooooooooooo!!!!!
    Al toe aan je appeltaart of nog steeds een verrassingsei??? Geniet er van!

  • 18 September 2005 - 12:37

    Dennis (van Gils):

    Goed avontuurlijk bezig Mark! Wat wordt je volgende bestemming? Een Mars kolonie :)
    Hou me op de hoogte!

  • 18 September 2005 - 13:21

    Sandra & Thijs:

    Marc, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Sorry dat we te laat zijn... Thijs zit nu een week in z'n eentje in Duitsland, op een keuken-vakbeurs. Het is erg saai, de beurs is rustig en 's avonds in je eentje eten en in het hotel rondhangen is niet echt gezellig. Zo te horen is het bij jullie beter! Liefs van ons!

  • 18 September 2005 - 13:22

    Sandra & Thijs:

    Oeps..sorry MarK, ook nog je naam verkeerd gespeld (ik ken twee Marcs met een C)

  • 18 September 2005 - 18:55

    Hans En Marianne:

    Leuke site we houden jullie in de smiezen.

    Veel liefs van je ouders

  • 19 September 2005 - 11:36

    Suus:

    Hallo, daar Bob en Mark!
    Leuk verhaal, Mark. We kunnen ons nou een klein beetje voorstellen hoe het jullie vergaat.Prachtig die
    Mangrove, net zoals jij , ben ik er ook een 'fan'van. Als kind al
    was ik ervan onder de in-
    druk en dat was gewoon van
    een foto, laat staan in het
    echt, lijkt me echt mooi!
    Kunnen jullie wel slapen in zo'n hangmat, lijkt me
    zo krap, of valt dat mee?
    Heerlijk die Surinaamse maaltijden, schrijf wat
    recepten op, kunnen jullie
    het hier ook maken, b.v. met de Kerst.We wensen jul-
    lie veel succes in het ziekenhuis en veel plezier,ondanks de narigheid op de afdeling.
    Natuurlijk, zo'n voetbalwedstrijd is wel belangrijk!Dat kan alleen in Suriname denk ik.
    Groetjes, Suus.P.S.
    Mark, Bob zal je wel verteld hebben wie hier mailt.En Bob, Mendy is na twee uur vertraging goed aangekomen.

  • 19 September 2005 - 12:49

    Maike:

    Erg leuk om je verhalen te lezen, Markie!
    Enjoy!

  • 20 September 2005 - 08:02

    Juriaan:

    Hoi Mark en Bob, leuk om jullie spannende avonturen te lezen. Ik zie al weer uit naar de volgende episode. Groeten!

  • 20 September 2005 - 14:06

    Carine:

    Jeetje Mark, dat je nu in Suriname zit!! cool!! zo te lezen ga je je wel vermaken komende tijd! tot wanneer blijf je? Ik ben op het moment aan het uitzoeken of ik een half jaar in guatemala kan studeren. Lukt dat niet, zoek ik het wat dichter bij huis en ga ik naar Salamanca. Nou veel plezier, en ik ben benieuwd naar je verhalen!
    groetjes, carine

  • 20 September 2005 - 18:08

    Marlous:

    He Mark! Het gaat gelukkig goed in Sokosokoland!! Hier ook; de gitaar en de gepaneerde schnitzels wachten al op je;-) Veel succes + plezier nog in Su. liefs, je zus

  • 20 September 2005 - 18:32

    Marcel Bogers:

    Hoi Mark,

    Ik kreeg een mailtje binnen (weliswaar op het verkeerde adres maar die wordt gewoon doorgeleid) met de link naar deze website. Eerst moest ik een tijdje uitzoeken of dit inderdaad ging om de Mark waar ik dacht dat het om ging, haha. Maar gelukkig ondertekenen zowel je zus als je ouders ook met hun naam (en gelukkig herinnerde ik die nog), dus nu weet ik weer met wie ik van doen heb. :-D Hoe dan ook, Suriname, cool! Zo te zien is het een leuke en leerzame ervaring ervaring. Echt leuk hoor. In ieder geval veel succes en plezier nog. En mocht al je wereld-gereis je nog een keer in Zwitserland brengen, dan hoor ik dat wel.

    Veel groeten uit Lausanne,

    Marcel Bogers
    (marcel@bogers.nu)

    P.S. De groeten aan je ouders en zus! :-D

  • 23 September 2005 - 16:32

    Suus:

    Lieve Bob,
    Woauwwwww, wat heb je ons laten schrikken!! Ik ben zo
    blij dat het nu beter met je gaat!Kijk nu wel uit, he Bob! Schaf anders een
    buks aan om die muggen te lijf te gaan!Niet weer gestoken worden, hoor!Robbin vindt jou een klasse gozer'' omdat je alles
    trotseert en toch blijft.
    Maar, het is natuurlijk best wel link, vind je niet?Op tijd signaleren en
    aan de bel trekken,doktertje! O,o,wat
    was ik blij toen ik je stem hoorde!Ik kon toen weer wat door mijn keel krijgen.Pas goed op jezelf,
    ik kijk uit naar je nieuwe mail.De groetjes aan Mark,
    (ook vast erg geschrokken)en liefs van ons en een knuffel van tante Suus.
    ,

  • 23 September 2005 - 19:23

    Mark:

    Dag lieve bakra's

    Vandaag heb ik Bob succesvol ontslagen van de afdeling. Hij maakt het prima ! Echter hij zal tot kerst wel in een klamboe moeten blijven... Groetjes en tot de volgende berichtgeving, Mark

  • 25 September 2005 - 11:35

    Yvonne:

    Hé lieve Mark, fijn om te horen dat alles goed gaat, hoor alweer dat je opnieuw een bijzonder avontuur meemaakt! Pas goed op jezelf en tot in december hè?! Kus

  • 25 September 2005 - 17:49

    Betty V.d.Hoogte:

    Hoi Mark,
    Leuk om te lezen,hoe jullie je vermaken.Nog heel veel plezier en succes in je stage van je tante Betty................

  • 26 September 2005 - 13:27

    Jorien En Thierry:

    Marcus, man mooie berichten vanuit suriname dat moge duidelijk zijn. Echt cultuurtje snuiven! Mooi dat je verjaardag goed gevierd is; ook ik ben te laat (schaam schaam) maar beter te laat dan nooit. Betaal de prijs door iedereen te laten lezen nu!!! Stoer dat je het gered hebt de drie dagen, want dat lijkt me nogal wat. vooral de zelfstandigheid lijkt me effe wennen maar jullie zijn al veel verder dan ik...., maar jullie zijn wel goed bezig volgens mij. bob hing al elke avond in de boeken, of is dat schone schijn....?
    Wel alles ok met jou want die bob moest weer in het ziekenhuis liggen...Was wel even schrikken toen we dat hoorden. Maar in grote lijnen had ik begrepen, kon de dengue nog erger en heeft Bob nog `geluk` bij een ongeluk gehad. (Bob doe toch eens wat aan die tensie man). Gelukkig maar en ik begreep dat Bob het nu aardig maakte. Succes daar voorlopig en ook voor jou een klamboe.... Succes daar en watch out for these little bugs..

    Groetjes, Jorien & Thierry

  • 29 September 2005 - 07:07

    Suus:

    Hallo, Bob en Mark,
    Hoe is het ermee?Het is al weer een tijdje stil rond jullie 'site', dat betekent
    goed nieuws, zoals men zegt'Geen bericht, goed bericht', toch? Het werk zal wel heel veel tijd in beslag nemen neem ik aan.
    Hoe is het Bob, doe je weer 100% mee, of moet je het weer langzaam opbouwen?
    We zijn blij dat je in goede handen bent. Mark, heb ik het goed als'bakra's
    in onze taal 'mensen'betekent? Wat
    zou ik graag de Surinaamse taal machtig worden, enig!
    Misschien een keer een mailtje helemaal in die taal?? Natuurlijk met de vertaling erbij! Is alles
    daar zoveel anders dan hier
    en dan bedoel ik niet alleen de gezondheidszorg en het klimaat?
    In elk geval is het hier
    weer herfst en dat is te merken ook.Wel gezellig als je binnen kunt blijven
    met een goed boek en een kopje warme thee...geef mij
    de zomer maar, hoor!!
    We kijken uit naar jullie nieuwe berichten,succes!
    Groetjes, Suus.

  • 02 Oktober 2005 - 10:09

    MJ:

    Mark, nog gefeliciteerd! En laten jullie eens horen of jullie OWL ook zo'n Blair Witch Project vinden...

  • 02 Oktober 2005 - 10:14

    Dennis Vriesn:

    Jullie hebben t dus wel leuk? Mirjam en ik hebben het klote, en we horen van Marielle dezelfde depressieve verhalen. Van pauline en lydia horen we wel goede verhalen.
    Succes en tot snel bier/toelie avond

    gr uit Sengerema

  • 02 Oktober 2005 - 10:17

    Dennis Vriesn:

    Jullie hebben t dus wel leuk? Mirjam en ik hebben het klote, en we horen van Marielle dezelfde depressieve verhalen. Van pauline en lydia horen we wel goede verhalen.
    Succes en tot snel bier/toelie avond

    gr uit Sengerema

  • 04 Oktober 2005 - 11:29

    Melous:

    Heey! Hoe is het daar in Su? Alles nog kits? liefs, Marlous

  • 10 Oktober 2005 - 17:51

    Marlous:

    you've got mail, weet je ;-)

  • 10 Oktober 2005 - 17:51

    Marlous:

    you've got mail, weet je ;-)

  • 10 Oktober 2005 - 17:51

    Marlous:

    you've got mail, weet je ;-)

  • 10 Oktober 2005 - 17:54

    Marlous:

    sorry, foutje

  • 12 Oktober 2005 - 08:33

    Marianne En Hans:

    Hallo Heren van het goede leven!!

    Enerverende belevenissen en mooie verhalen,we kijken met smarte uit naar de volgende,veel liefs en groeten van uit ons Berrege.Nog geen heimwee naar de stalen brug ?

  • 25 Oktober 2005 - 17:26

    Trudie Van Loon:

    hee die mark, toffe wbsite, ik zou meteen zelf het vliegtuig pakken klinkt super daar in suriname. Geniet van de de tijd, voordat je het weet ben je wee in het natte nederland. groetjes trudie en leon

  • 25 Oktober 2005 - 17:27

    Trudie:

    o ja mark nog van harte gefeliciteerd, was ik nog vergeten, ook van leon ellen en sander

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 14565

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2005 - 23 December 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: