Back in the hospital - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu Back in the hospital - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu

Back in the hospital

Door: Bob

06 September 2005 | Suriname, Paramaribo

Jooooooooooo,
nou inmiddels zijn Mark en ik alweer een paar dagen bezig in het Diakonesse ziekenhuis. Ik ben begonnen op de interne afdeling voor vrouwen en Mark op de afdeling voor de elite van Suriname ook interne overigens. Heel eerlijk gezegd valt het hier allemaal best mee qua mogelijkheden. Ik kan hier de meest triviale dingen gelukkig wel aanvragen en er is altijd wel een specialist in de buurt om je iets uit te leggen. Wij worden begeleid door Willemijn; zij is een 4de jaars interniste uit Nedereland. Net zo als wij is ook zij net pas begonnen zodat we samen onze frustraties kunnen delen. Wat me namelijk wel tegenvalt zijn de activiteiten van de verpleegkundigen/ziekeverzorgsters. Je kunt hier alles echt honderd keer vragen en dan heb je nog kans dat het niet gaat gebeuren. Boos worden heeft helemaal geen zin, want dan krijg je helemaal niks meer voor elkaar. Gelukkig zeggen mensen die hier al langer zitten, dat ook dit gaat wennen. Hopelijk is dat voor mij vrij vlot. Ik krijg namelijk nu al de neiging om ze allemaal achter het behang te plakken. Ze hebben in het ziekenhuis ook niet van 'geordend werken' gehoord, mensen die mij kennen weten dat als ik dat al zeg, het dus ook echt niet geordend is. Ik spreek liever van een orkaan die al jaren geleden door het ziekenhuis is gewaaid en waarvan nog steeds de resten te zien zijn. De collega-dokters zijn erg gezellig, het is af en toe echt lachen geblazen.
Op het moment heb ik het nog rustig. Met mijn 2 patienten gaat nog alles goed en alles heb ik nog onder controle. Als het goed is heb ik aan het einde van deze week al 6 patienten. Hoogstwaarschijnlijk zullen mijn dagen dan een stuk drukker worden.

Helaas is het ons nog niet gelukt om foto's op het internet te zetten. In het weekeinde gaan we naar een andere internetcafe hopelijk hebben we daar meer succes. Dus tot dan toe helaas geen pictures!!

Tot snel Bob

• 06 September 2005 - 19:49

Anne-Marij:

Hoi Bobje, zo de eerste dagen zitten er op! Nu kan je eindelijk 's iets nuttigs doen ipv de hele dag luieren en tot diep in de nacht uitgaan, hihi! Moet je lange dagen maken of zijn het meer 'surinaamse tijden' in het ziekenhuis!? Nou, ik weet zeker dat ze een goeie aan jou hebben daar! Ik ben in ieder geval al heeeeeel trots op jou!! Veel plezier en groetjes aan mark!
    xxx tot gauw!

• 07 September 2005 - 06:56

Sandra:

Hee mannen!
    Bob, jij werkt op de interne afdeling voor vrouwen?!?! Ik wil niet weten wat je daar allemaal moet doen, maar het klinkt toch wel weer alsof je het goed boor elkaar hebt... :) Mijn Surinaamse tante heeft me laatst geprobeerd te leren hoe zo'n Surinaamse schommelkont heet (maar dat ben ik vergeten, klonk als 'big boegie bagadjari'), die zul je dan nog wel genoeg tegen komen!!! Ik ben ook alweer aan mijn 3e werkdag bezig en dat valt vies tegen. Kroatië was toch leuker! Wou nog even zeggen dat ik het supergezellig vond in Rovinj. Leuke foto's ook. Anne-Marij en wij spreken binnenkort af om alle foto's en filmpjes te gaan kijken, jammer dat je er niet bij kunt zijn! Mark op de eliteafdeling.. ook niet verkeerd, misschien zijn er ook nog wel mooie slanke Surinaamse dames met bergen geld? Veel plezier in ieder geval allebei en we zullen jullie avonturen volgen!
    Liefs Sandra (en Thijs)

• 07 September 2005 - 17:08

Suus:

Hallo, daar in het zieken-
    huis Bob en Mark!
    Soko, soko, Bob, kan dat ook betekenen,niet boos worden?Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je
    geduld soms op is, hoor Bob!Ik denk dat het komt door
    die warmte daar.Vandaag niet....kan morgen ook!
    Maar ja, in het ziekenhuis kan dat ook zijn morgen dood, toch?Wat heb je een leuke felicitatie gestuurd
    naar Sabine, namens haar al
    vast bedankt. Ze leest hem in het weekend.'Elite'afde-
    ling, dat bestaat toch niet meer?Is er zoveel klasse verschil, Bob, meer dan hier?En wat zijn dat dan voor elitaire mensen?
    Ik heb gehoord dat de bejaardenhuizen daar heel
    slecht zijn, weet jij er iets van?Dag Bob,succes daar.Groetjes aan Mark,
    liefs tante Suus.

• 09 September 2005 - 18:23

Ronald:

Heee mannen,
    gezellig dat jullie bij ons bivakeren. Effe wisseling van aanspraak na ruim drie maanden met Dhr. Cools opgescheept te zijn geweest ;-). Irritaties ontstaan dan vanzelf ....
    Hoop dat we hjullie een beetje hebben kunnen helpen op te starten in suriname. Miischien toch leuk Bob om wat freunter langer bij ons de avondbalkonsessiesbij te wonen. Dan hoeft Mark je ook niet meer wakker te maken.

In ieder geval tot zo. Zet de Djogo alvast klaar!
    En vanavond weer naar de avontura....

Groet

Ronald

• 11 September 2005 - 09:48

MJ:

Relaxed he, schatjes? Dennis en ik hebben al besloten om in januari weer een grote tuli- en sparerib avond te doen. Neem aan dat jullie van de partij zijn!

Succes...
    x

• 11 September 2005 - 17:55

Nanni En Jim:

Hoi die jarige Mark .
    Mark van harte proficiat met je verjaardag.
    Wel een andere omgeving voor een feestje.Maar ik denk dat het jullie wel zal lukken om er toch iets gezelligs van te maken.Geven jullie nog samen een verjaardagfuif of is het daar te warm voor?Ik lees het nog wel .

• 11 September 2005 - 18:03

Nanni En Jim:

Mark een gezellige dag.
    Ik heb Bob om 20.00 uur gebeld maar ik kreeg hem niet te pakken .Jammer!!!!!Mark en Bob tot gauw aan de telefoon.BOB ik mail ook even op jouw eigen mail .Doei ,jongens een knuffel en blijf elkaar toch een beetje in de gaten houden.

• 14 September 2005 - 07:09

Suus:

Hallo, jongens,hoe is het
    ermee? Aan de mailtjes te
    zien is Mark jarig geweest.
    Bij deze van harte proficiat en nog vele leuke
    jaren toegewenst. Zijn jullie nu al wel een beetje
    gewend aan de hitte? Is er
    wel airco in het ziekenhuis? Heb je nu 6 patienten, Bob? Hebben de
    ziektes ook met het klimaat
    te maken? Ik bedoel kom je
    er andere kwalen tegen dan
    doorgaans hier?Dat ligt natuurlijk ook aan de afdeling waar je moet werken denk ik.Een lichaam
    is een lichaam, natuurlijk,
    maar de omstandigheden zijn
    daar toch anders.Ik ben be-
    nieuwd. Dag Bob en Mark,
    veel plezier en succes.