Brownsberg (dag 12) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu Brownsberg (dag 12) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bobenmark - WaarBenJij.nu

Brownsberg (dag 12)

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg

01 September 2005 | Suriname, Paramaribo

Vawaka??
Hier in Parimaribo gaat alles soko soko!!
Mark en ik zijn inmiddels al aardig aan de suriaamse gewoontes gewend. Vooral afspraken maken is hier erg lastig. Als je iets afgespoken hebt moet je maar hopen dat de afspraak ook zo door gaat als de planning was. Inmiddels weten we wel dat als iemand zegt dat hij zo komt, dat best nog wel eens 3 dagen later kan zijn.
De mensen hier zijn best relaxed, je hebt hier veel verschillende culturen en dat merk je goed, de ene bevolkings groep mopperd meestal weer over de andere, over het algemeen zijn de creolen hier wel het pispaaltje. Ze leven allemaal wel in goede harmonie met elkaar, dat is in sommige landen wel anders!! Wat me opgevallen is, is dat ze hier veel om andere geven, zo zie ik regelmatig een surinamer eten en drinken kopen voor een zwerver. Mark en ik hebben zo ook al heel wat hongerige buiken kunnen stillen. Meestal eten we dan een broodje mee, en dan hebben we de grootste schik. Je krijgt dan echt vanalles te horen.
Gister zijn we terug gekomen van brownsberg, dit is een natuurreservaat dat op 500 meter hoogte ligt. Hier hadden we een enorm mooi uitzicht over het brokoponde meer (stuwmeer zo groot als de gehele provincie utrecht), vooral de zonsopkomst was adembenemend. We zijn er in totaal 2 nachten geweest, overdag hebben we vooral veel gewandeld en van de amazone vegatatie mogen genieten. Helaas hebben we niet veel wilde dieren gezien: maar 1 aap. Vogels waren er wel in overvloed oa de kleine kolibri. We hebben de apen trouwens wel gehoord iedere ochtend werden we wakker van de brulapen, die weer eens bezig waren met een enrome brul wedstrijd.
De route naar brownsberg was overigens ook al een aardige belevenis. We hadden deze trip namelijk op ons zelf gedaan, dit in tegenstelling tot de andere touristen die georganiseerd gaan. Opzich is de reis goed verlopen behalve dan dat we in een busje zaten waar het maximale passagiers aantal dik overscheden werd. Het busje had ook nog een kapotte schokdemper, je kunt je voorstellen dat we dus aardig doorelkaar werden geklutst. We reden over een bauxiet weg, dit is een rode steensoort waaruit ze alliminium delven. Zo'n weg prudeceerd zoveel stof dat je er als het ware helemaal rood uit komt. Helaas kun je dit ook niet meer uit je kleren krijgen!!! Daar ging dus mijn laatste goede korte broek.
De terugreis was eveneens niet helemaal optimaal. Ik zat nu tussen 2 mannen in gedrukt, we zaten zo dicht tegenelkaar dat ik mijn nek letterlijk onder zijn oksels zat (smerig!!!!!). Volgende keer dus toch maar georganiseerd gaan, euh.... dat denken we toch niet, dit heeft veel meer charme en we hebben zo toch dik 60 euro uitgespaard.
Lief

  • 02 September 2005 - 06:50

    Suus:

    Ha die Bob en Mark!!

    Nou, dit avontuur begint
    aardig op dat van Ilze en
    Dennis te lijken!!Inderdaad,Bob, lekker okselfris, had je geen'Axe"
    bij je? Ik had er flink mee
    gespoten, hoor!!Misschien
    kun je de deodorant daar wel introduceren .Ik dacht dat bauxiet grijs was,weer wat geleerd.Echt iets voor jou om die broodjes uit te delen, ik zie het je doen.
    Merk je ook dat ze het
    waarderen? Is het levensonderhoud duur?Hoe
    zijn de voorzieningen?
    Heerlijk die brulapen,
    weten jullie in elk geval
    dat je niet in Nederland bent, alhoewel? Hebben jullie ook al vlinders gezien?Bob, ik wil je alvast namens ons viertjes
    heel hartelijk feliciteren
    met een kwart eeuw op deze
    aardbodem te zijn op 3 september. We wensen je nog heeeeel veel
    fijne jaren toe en maak er
    een feestje van.We proosten
    hier ook op je gezondheid.
    Jammer, dat je er niet bij bent!Groetjes aan Mark.
    Verjaardagsknuffel van mij,
    tante Suus.

  • 02 September 2005 - 08:47

    Madeleine:

    Hai bob.
    Morgen de grote dag!! joepie.. an en ik zullen het wel gaan vieren.
    An is tegenwoordig mijn huisgenootje en dat is erg gezellig. dus we maken er wel wat van... Jij ook he, leuke verhalen en zorg maar dat het er nog meer worden!
    veel plezier en groeten aan mark
    madeleine

  • 02 September 2005 - 12:18

    Tier (the Machine):

    he guys/ profiteurs,
    leuk jullie berichten te lezen, jammer zo laat pas vroeg me al af wat jullie daar aan het uitspoken waren...heb waarschijnlijk jullie email van jullie site tussen al die junkiemail weggekikt (leuke sambaballen bovenaan de site...
    Goed te zien dat het lekker los gaat daar,maar daar had ik ook geen twijfels over. Lullig voor je die vlucht
    Mark
    Bob wist niet dat er zulke lange surinamers waren met zulke diepe oksels(cq. hydradenitiden)
    jullie beginnen maandag he, bob jij op interne en mark waar begin jij!???Succes met het begin daarvan, zal voorlopig even wennen zijn maar ja jullie voelen je al helemaal thusi daar.
    Hier de bruiloft van mien schwester gehad, was indrukwekkend om het zo dichtbij mee te maken. mooie dag met iets van 29graden...sta je dan met je hete pak! was super leuk en ze zagen er allebei mooi en happily uit.nu in Greece.
    HE folks lekker chillen daar en tot vlg bericht. Good luck!

  • 03 September 2005 - 07:17

    Mama En Papa:

    lIEVE BOB.
    MAMA EN PAPA FELICITEREN JE MET JE VERJAARDAG . HET IS ALWEER 25 JAAR GELEDEN DAT WIJ JOU ALS BABYTJE UIT HET ELISABETHGASTHUIS MEENAMEN NAAR HUIS.WAT WAS JE EEN SCHATJE.DAT BEN JE NU OOK NOG HOOR!!!!!!HET WAS TOEN ERG MOOI WEER ,ERG WARM ,WEL EEN BEETJE HEIIG.
    BOB EEN GEZELLIGE DAG EN MAAK ER EEN MOOI FEESTJE VAN . WEL JAMMER DAT JE NIET HIER BENT .WIJ BELLEN NOG EN KIJK OOK NU EVEN OP JOUW EIGEN MAIL.
    EEN DIKKE KNUFFEL EN KUSJES VAN ONS.

  • 03 September 2005 - 08:01

    Anneke:

    Hey Bob!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Een hele fijne dag toegewenst!
    xxx Anneke

  • 03 September 2005 - 12:47

    MJ:

    Hee Bobo!

    Van harte met je verjaardag!Je hangt vast ondersteboven aan een of andere bar. En terecht!Nog 12 weken co-schappen...*zucht*

    Kus! Ook voor Mark. :)

  • 04 September 2005 - 10:59

    Suus:

    Ha,"Bob en Mark!!

    Wat leuk je stem van zo
    dichtbij te horen, Bob, terwijl je zo ver weg zit.
    Zoals alles daar ging dit
    ook een beetje vertraagd leek het.Maar dat is de af-
    stand.Ook Rob en Robbin
    wilden je nog even feliciteren, ik kon het
    niet meer zeggen zo gauw.
    Sabine komt vandaag terug uit Brussel.Ze laat je ook feliciteren.
    Heb je het ge-
    zellig gehad?Even een lekkere tropische mix geno-
    men?Veel succes in het ziekenhuis, ook voor Mark.
    Tot gauw mails weer!
    P.S. Geniet lekker van al
    die tropische vruchten daar, mmmmmmm!!!!

  • 06 September 2005 - 16:11

    Thijs:

    soko soko,

    inmiddels op de hoogte van jullie reis. Moet zelf best wel wennen zo na de vakantie om weer van start te gaan. ben nu al weer aan vakantie toe:< maar goed geld verdienen is ook niet verkeerd.

    over geld gesproken voor die 60 euro kan je waarschijnlijk een hele nieuwe kledingkast met kleren kopen daar, dus goed gedaan gasten!

    zijn jullie inmiddels al aan het werk? of is het een snoepreisje. volgens mij had ik een andere studie moeten kiezen.

    hoop snel weer wat van jullie te horen
    groet van Thijs en san en geniet er goed van.

  • 06 September 2005 - 17:05

    Zusje Van Bob:

    Hi lieve bob en mark! Hoe is jullie eerste dag op de co- schappen verlopen? was het een beetje leuk of echt gekkenhuis? Hier in het koude kikkerlandje gaat het wel aardig goed. Gisteren hadden we de bruiloft van Robin en Chantal. Kei leuk en ze zagen er super mooi uit. echt gezellig!!! an en ik hadden wel iets te veel martine op... hhihihih!! Jammer dat je er niet bij was...Ik mis je wel hoor!!! ik ben nu op dit moment even koos werkeloos... echt verschrikkelijk en de studie valt me ook erg zwaar...sucks.. ik ben een beetje jaloers op je!!hihi dikke knuffel van je zusje en natuurlijk ook eentje aan Mark

  • 06 September 2005 - 18:24

    Thierry:

    he Bob en Mark,

    Hoe is de 1e inmiddels 2e dag bevallen van de stage, mooie zustertjes daar laat het me weten pleeaasse....
    Is Dr Bruin daar ook of is het hard werken daar?
    Bob helaas het staat denke ik 3:1, weet hoe het volet nu, kut man, toch hoop ik dat ze gesmaakt hebben die cocktails...
    Nou lees het wel weer en wens jullie weer suc6 daar partyanimals, wordt een beetje ultiem relaxed lamballen daar.
    En wij maar lopen voor die kenkerstichting hier, en bob maar in zijn vuistjes lachen, mmmwahahah.
    Groeten Thierry

  • 11 September 2005 - 12:40

    Marijn:

    Hoi Bob en Mark, zo te zien vermaken jullie je al goed in suriname. Genieten van alles wat je ziet. Ikzelf zit in costa rica waar het motto pura vida (puur leven) is. Iets waar jullie zo te horen in suriname over mee kunnen praten. Geniet dus en tot laterz.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 14591

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2005 - 23 December 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: